Alkuvuoden hehkutetuin kaunokirjallinen teos taitaa olla George Saundersin Tenth of December. Pakko minunkin oli ottaa siitä selvää. Onhan se hieno,
rosoisella tavalla epätasainen mutta silti pysäyttävä novellikokoelma.
Saundersin tekstit venyttävät häikäilemättömästi
genrerajoja. Ne pohjaavat jonkinlaiseen likaiseen realismiin mutta trippailevat
luontevasti myös absurdismiin, surrealismiin ja spekulatiiviseen fiktioon. Kaukana
ei ole maagisen realismin sekään juonne, jossa ihmiset elävät uskomattomien
asioiden keskellä mutta eivät kiinnitä outouksiin mitään huomiota.
Mielessäni Saunders asettuu sellaiseen kirjalliseen
kehityskulkuun, jossa aiemmin ovat kulkeneet esimerkiksi Kurt Vonnegut ja Robert
Coover. Ehkä juuri rohkeus panee arvostamaan tätä teosta, tietty
häikäilemättömyys ja aihekirjon monipuolisuus. Ja tietysti häikäisevää on myös
Saundersin kyky hyppiä kielen tekstilajeista toisiin, vaihtaa leuhkasta
teinislangista uskottavaan, tiiviiseen päiväkirjatyyliin.
Puhun ”arvostamisesta”. Saundersin novellit ovat taidokkaita,
rohkeita ja hienoja, mutta läheskään jokainen ei iskenyt täysillä omaan tunnekeskukseeni eikä saanut mieltäni laukkaamaan.
Esimerkiksi teoksen aloittava ”Victory Lap” tuntuu kaikesta kielellisestä
briljeerauksestaan huolimatta enemmän kokeilevalta genrehybridiltä kuin
vakavalta yritykseltä hypätä ahdistellun teinitytön nahkoihin. Kahden sivun
mittainen ”Sticks” kertoo lähiöisästä, joka pystyttää pihalleen krusifiksia
muistuttavan pylvään, ja pylväs puetaan aina ajankohtaan sopivasti. En tajunnut
tarinaa ollenkaan; minusta se oli vain tylsä, kuin kirjoituskoulun
harjoitusteksti. Samoin kokoelman kolmas teksti ”Puppy” jäi minusta jotenkin...
tavanomaiseksi.
Selvästi vaikuttavampi tarina oli ”Escape from Spiderhead”,
joka sisältää yhdistelmän eroottista scifi-trilleriä ja medikalisoitua moraalifilosofiaa.
Sen toisteinen dialogi (”Drip on?” ”Acknowledge.”)
on suorastaan hypnoottista. Toki välillä koko seksifantasia tuntuu aivan Philip K. Dickin novellilta, mutta
eihän se ole huono asia. ”My Chivalric Fiasco” taas kertoo keskiajan
teemapuiston pomosta, joka yrittää ostaa itsensä ulos raiskaustapauksesta –
sinänsä hyvä, jännitteinen tarina. ”Exhortation” on suureellinen
sähköpostiviesti, jonka tuskastunut pomo lähettää alaisilleen – toimii. ”Homen”
päähenkilö on Irakista palaava nuori sotilas, jolla painaa päälle
post-traumaattinen stressi – vähän niin kuin Kevin Powersin taannoin lukemassani romaanissa.
Yksi novelli on kuitenkin ylitse muiden, ja se tekee
teoksesta ehdottomasti lukemisen arvoisen. Kokoelman keskelle sijoitettu ”The
Semplica Girl Diaries” on niin uskomaton, ettei sitä voi ohittaa.
Novellissa työelämän ja perhearjen puristuksiin jäänyt isä
voittaa raaputusarvalla kymppitonnin. Se on hänelle suurinta ikinä, ja mies
päättää sen kunniaksi yllättää tyttärensä Lillyn. Hän ostaa Lillylle
syntymäpäivälahjaksi joukon ornamentteja heidän pihamaalleen. Lillyn ystävän
Leslien pihalla on ollut kaikkein suurin muodostelma niitä, ja ne ovat tehneet
tyttöön valtavan vaikutuksen.
Nämä Semplica Girl -näyttelyesineet eivät kuitenkaan ole
mitä tahansa patsaita, vaan ihan oikeita ihmisiä, siirtotyöläisiä, jotka ovat
lunastamassa itseään vapaaksi. Tytöt on kytketty microline-virtapiirillä yhteen
räkkiin. Sen ansiosta he eivät voi karata mihinkään vaan joutuvat seisomaan
Amerikan keskiluokan puutarhoissa vaurauden merkkinä.
Kaikkein huikeinta ja vavahduttavinta tarinassa on tapa,
jolla Saunders kuvailee, kuinka ihmiset ovat tulleet kyvyttömiksi näkemään
sitä, mikä on ilmeistä. Eihän ihmisiä voi kohdella noin! Eihän ihminen voi
suostua pitämään pihallaan eläviä ihmispatsaita vain siksi, että se on
mahdollista! Vai voiko? Tietenkin novelli on allegoria nykymaailmasta, jossa
miljoonat paperittomat siirtolaiset tekevät mitä tahansa selviytyäkseen. Novellin
hienous piilee juuri siinä, miten näiden lähitulevaisuuden ihmisten sokeus
paljastuu lukijalle pala palalta. Siinä päähenkilön päiväkirjan ekonominen
tyyli toimii erinomaisesti:
Maybe too excited to tell in order, plus tired after long great day. But will try.
In morning kids go off to school as usual. Greenway comes at ten. Nice guys. Big guys! One w/Mohawk. Yard done by tow (!). Roses in, fountain in, pathway in. SG truck arrives at three. SGs exit truck, stand shyly near fence while rack installed. Rack nice. Opted for ”Lexington” (mid-range in terms of price): bronze up-rights w/Colonial caps, EzyReleese levers.
SGs already in white smocks. Microline already strung through. SGs holding microline in hands, like mountain climbers holding rope. Only no mountain (!). One squatting, others standing polite/nervous, one sniffing new roses. She gives timid wave, other says something to her, like saying: Hey, not supposed to wave. But I wave back, like saying: In this household, is o.k. to wave.
Saundersin kuvaama maailma ei ole itse asiassa edes kovin kaukana
siitä, mitä on jo nähty. Muistan Sasha
Baron Cohenin irvokkaasta Brüno-elokuvasta
kohtauksen, jossa laulaja ja Idols-tuomari Paula
Abdul saapuu haastatteluun. Yhdysvalloissa uutta uraa tekevä
itävaltalainen muotitoimittaja Brüno on vuokrannut tyhjän kartanon, jossa ei
ole edes tuoleja. Juuri ennen haastattelua hän keksii muuttaa joukon taloa
siivoavia siirtotyöläisiä ”meksikolaisiksi tuoli-ihmisiksi”. Paula Abdul on
hämmentynyt mutta istuu kaikesta huolimatta yhden meksikolaisen selän päälle.
Enempää ei tarvitse selittää: Saundersin novellin maailma on
jo täällä.
We step out. SGs up now, approx. three feet off ground, smiling, swaying in slight breeze. Order, left to right: Tami (Laos), Gwen (Moldova), Lisa (Somalia), Betty (Philippines). Effect amazing. Having so often seen similar configuration in yards of others more affluent, makes own yard seem suddenly affluent, you feel different about self, as if at last you are in step with peers and time in which living.
Kaikkien silmissä erinomaisena näyttäytyvä Semplica Girls on
kuitenkin konsepti, jota lahjan saaneen Lillyn kahdeksanvuotias ja kriittinen isosisko
Eva ei voi sietää. Kun konfliktin siemen on kylvetty, näiden ornamenttien arvo muuttuu
lopulta niin suureksi, että se uhkaa tuhota koko perheen. Mutta arvo ei ole näissä
ornamentti-ihmisissä itsessään. Heillä on vain välinearvo, ei itseisarvoa eikä
etenkään ihmisarvoa.
Saundersin pitkä novelli kasvaa hienoksi tutkielmaksi
ihmisyydestä ja omistamisesta. Se muistuttaa, millaista pahuutta tavallinen
keskiluokka voi harjoittaa sivuuttamalla asiat, joihin heidän pitäisi puuttua.
Keskiluokkahan näkee aktiivisesti vain lopputuotteen ja sen tarjoaman nautinnon
ja samalla sulkee silmänsä sen tuottamisen aiheuttamalta kivulta ja tuskalta.
Saunders on myös itse purkanut novelliaan osiin The New Yorker -lehden haastattelussa, jonka voi lukea lehden sivuilta. ”The Semplica Girl Diaries”
vaati kirjailijalta 12 vuoden työn. Sanoisin, että kannatti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti